Er du kronisk syg, eller har du for nylig været syg eller tilskadekommet, skal du sørge for at indhente en forhåndsgodkendelse hos din rejseforsikring. Uden denne kan du risikere, at rejseforsikringen ikke dækker eventuelle udgifter.
Læs mere om, hvornår du skal indhente forhåndsgodkendelse, hvordan du indhenter forhåndsgodkendelse og hvordan du er dækket.
Hvordan dækker rejseforsikringen, hvis jeg er syg i forvejen?
En rejseforsikring dækker generelt kun sygdom og skader, der opstår akut under rejsen. Hvis du allerede er syg, tilskadekommet eller har en ustabil kronisk lidelse før rejsen, vil rejseforsikringen normalt ikke dække lægehjælp eller sundhedsudgifter – medmindre du har fået forhåndsgodkendelse fra forsikringsselskabet.
Desværre hører forsikringsselskaberne stadig om kunder, der undlader denne godkendelse, og som derfor ikke er dækket.
Efter en konkret medicinsk vurdering kan forsikringsselskaberne vælge at dække ikke-stabile kroniske lidelser, sygdom eller skader alligevel. Det er dog et krav, at du ansøger om en medicinsk vurdering og godkendelse hos selskabet før afrejse.
Hvornår bør jeg ansøge om forhåndsgodkendelse?
Hvis du har alvorlige eller uhelbredelige sygdomme, bør du altid kontakte dit forsikringsselskab om medicinsk forhåndsgodkendelse, så du kan være sikker på, at din rejseforsikring dækker.
Kravene varierer fra selskab til selskab, men vil fremgå af dine forsikringsvilkår. Du vil dog typisk skulle søge om forhåndsgodkendelse, hvis du som forsikringstager inden for de sidste 2 måneder har:
- Været under medicinsk behandling eller indlæggelse: Dette inkluderer hospitalisering, operationer, skadestuebesøg og konsultationer med vagtlæge eller andre sundhedsprofessionelle.
- Foretaget ændringer i medicinsk behandling: Dette kan være at starte på ny medicin, ændre eller stoppe en eksisterende medicinsk behandling, eller være i et aktivt udredningsforløb.
- Haft kontakt med læge eller psykolog for behandling eller undersøgelser: Dette inkluderer indkaldelser til eller henvisninger til undersøgelser og behandlinger.
- Fravalgt eller afbrudt medicinsk behandling: Dette omfatter situationer, hvor du har undladt at opsøge læge, selv fravalgt behandling, udeblevet fra kontrolbesøg, eller hvor der er fået afslag på behandling, eller lægen har opgivet behandling.
Vær opmærksom på, at nogle forsikringsselskaber kan kræve oplysninger om sådanne forhold, der går op til 6 måneder tilbage.
Du behøver typisk ikke søge om forhåndsgodkendelse, når du:
- Har haft forbigående sygdom, f.eks. forkølelse, influenza eller bihulebetændelse – men det er vigtigt, at du ikke længere har symptomer på sygdommen.
- Har været til almindelig kontrol pga. din kroniske sygdom eller bestående lidelse, og der ikke er sket ændringer i din behandling ved kontrolbesøg.
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du bør søge om forhåndsgodkendelse, er det altid en god ide at kontakte dit forsikringsselskab direkte og diskutere din specifikke situation. Det er bedre at være på den sikre side og sikre, at du har den nødvendige dækning, før du tager afsted på din rejse.
Hvordan ansøger jeg om forhåndsgodkendelse?
Rejseforsikringsselskabet vil have en onlineformular på deres hjemmeside, hvor du kan søge om forhåndsgodkendelse. Forsikringsselskabet vil have et lægehold tilknyttet, som vil vurdere din ansøgning om forhåndsgodkendelse.
Det er en god idé at søge om forhåndsgodkendelse, hvis du allerede er bevidst om sygdom og inden du køber rejseforsikringen. Er sygdom opstået efter du har købt rejseforsikringen, bør du ansøge om forhåndsgodkendelse hurtigst muligt.
Nedenfor finder du et overblik over forhåndsgodkendelser hos rejseforsikringsselskaberne:
Forsikringsselskab | Hvordan søger jeg? | Hvornår er forhåndsgodkendelse nødvendigt? |
---|---|---|
Europæiske ERV | Gå til onlineformular. | Sygdom, indlæggelse mv. indenfor i de sidste 2 måneder før afrejse. |
Gouda Rejseforsikring | Gå til onlineformular. | Sygdom, indlæggelse mv. indenfor i de sidste 2 måneder før afrejse og 6 måneder før afrejse for rejser over 1 måneds varighed. |
Tryg Rejseforsikring | Gå til onlineformular. | Sygdom, indlæggelse mv. indenfor i de sidste 2 måneder før afrejse. |
Gjensidige | Gå til onlineformular. | Sygdom, indlæggelse mv. indenfor i de sidste 2 måneder før afrejse. |
Codan | Gå til onlineformular (via SOS International). | Sygdom, indlæggelse mv. indenfor i de sidste 2 måneder før afrejse. |
Alm. Brand | Gå til onlineformular (via SOS International). | Sygdom, indlæggelse mv. indenfor i de sidste 2 måneder før afrejse. |
Hvordan dækker en forhåndsgodkendelse?
Når du har indsendt din ansøgning om forhåndsgodkendelse, vil et lægehold tage stilling til din sygdom. Du vil efterfølgende modtage et af følgende afgørelser på din ansøgning:
- En ubetinget forhåndsvurdering, hvilket betyder, at du er fuldt dækket for din sygdom og eventuelle følger af denne.
- En betinget forhåndsvurdering med forbehold, hvilket betyder, at der vil være undtagelser for dækningen ved din sygdom, men at du vil være dækket for al anden akut sygdom og pludselig tilskadekomst.
- Et afslag, hvilket betyder at du ikke kan benytte din rejseforsikring.
Hvad betyder en forhåndsvurdering med forbehold?
En forhåndsvurdering med forbehold betyder, at udgifter i forbindelse med din eksisterende lidelse eller sygdom ikke dækkes ved forværring på rejsen.
Du må gerne rejse med forbehold i forhåndsvurderingen, men du skal være opmærksom på, at du selv skal afholde udgifter i forbindelse med medicinkøb, lægebehandling eller indlæggelse i forbindelse med din kroniske eller eksisterende sygdom på din rejse.
Skulle der opstå anden akut sygdom eller pludselig tilskadekomst end den, som fremgår af din forhåndsvurdering, vil du fortsat være dækket.
Hvis din rejsedestination er inden for EU eller EØS, bør du medbringe dit blå sygesikringskort. Det sikrer dig, at du bliver behandlet på lige fod med det pågældende lands indbyggere i forhold til lægehjælp og indlæggelse.